Tävlingsdans

På Visby Dansskola älskar vi dans i alla dess former!
Vill du utvecklas inom din dansstil, se och träffa dansare från hela Sverige, se och uppleva ännu mer dans? Då är vi säkra på att tävla i dans är något för dig.

Kurserna i tävlingsdans hittar du i rullfliken under ”Tävlingsdans”. För att göra en anmälan så maila till info@visbydansskola.com eller vid din ordinarie anmälan under fliken ”Boka danskurs” så meddela i övrigt rutan vilken kurs i tävlingsdans du vill anmäla dig till.

VEM FÅR TÄVLA?
För att få tävla i Visby Dansskolas namn så behöver du:
• Betalat in kurs- och medlemsavgift.
• Bokat en privatlektion ”tävlingsdans uppstart”.
• Gå en kurs i den disciplin som du vill tävla i. Dvs. vill du tävla i hiphop så måste du dansa en hiphop kurs. Om man önskar att tävla i dansstil som inte finns i dansskolans kursutbud så kan man istället ta privatlektioner.

Att vara tävlande innebär också att man har ett sunt och vårdat uppträdande till-, från- och under tävlingen.
Samma regler gäller föräldrar som är ansvariga/funktionärer/tävlingsledare eller på annat sätt kan förknippas med dansföreningen M.A.D. och Visby Dansskola under en tävling.

KOM IGÅNG
• Prata med din/ditt barns danslärare eller receptionen på dansskolan.
• Kom överens med den om när man är redo för sin första tävling.
• Boka en privatlektion ”Uppstart tävlingsdans” och sedan en ordinarie tävlingskurs.
• Gå in på www.dans.se och skapa en profil (se instruktion nedan).
• När du fått bekräftelse på att du blivit registrerad så kan du gå in och anmäla dig till tävling.

När du anmäler dig till din första tävling så är din licens gratis, man tecknar en så kallad provlicens. Efter första tävlingen så kostar tävlingslicensen 400 kr per år.
Till varje tävling så ska en anmälningsavgift betalas in. Dessa avgifter är på 340 kr (år 2024) och betalas på www.dans.se . Anmäler man sig för sent tillkommer en förseningsavgift på 200 kr.

ARRANGERADE TÄVLINGSRESOR
Det är Motion- och dansföreningen M.A.D. som arrangerar resorna till och från tävlingarna. Föräldrar till tävlingsdansare hjälps åt och turas om att följa med på tävlingarna som reseföräldrar. Reseföräldrar får resa betald ifrån föreningen. Är det ett stort intresse att följa med som reseförälder så ansvarar föreningen att dela upp hur många som behövs just den tävlingen beroende på antal.

Man kan givetvis åka på en tävling utan att vara delaktig i de arrangerade tävlingsresorna utav föreningen. Då bokar och betalar man resa och boende själv men följer lagledarens instruktioner väl på plats på tävlingsdagen.

När du beslutat dig för att börja tävla så behöver du och/eller din vårdnadshavare gå med i gruppen ”TÄVLINGSDANSARE Visby Dansskola/MAD” på Facebook. Där kommer all information inför de kommande tävlingarna att läggas upp. Gruppen är för både föräldrar och dansare.

TÄVLINGSREGLER
http://swedishdanceleague.se så hittar du reglementet.
Du kan ladda ner ”Boken för tävlande” på denna hemsida.
OBS! Det är dansarens ansvar att hålla koll på att man följer reglerna som finns i ”Boken för tävlande”.

Här nedan kommer information som kan vara bra att veta innan du/ditt barn åker iväg på sin allra första tävling:

REGLER OCH BESTÄMMELSER
Följ den här länken och klicka er in på ”Boken för tävlande” så får ni upp en PDF med alla regler.

SKAPA INLOGG PÅ DANS.SE
För att kunna anmäla sig till tävling behöver du/ni skapa ett konto på www.dans.se. Det är via den hemsidan du anmäler dig/ditt barn till tävlingar samt ser era egna tävlingsresultat.
Gå in på www.dans.se .
Klicka på ”Ny användare? Välkommen att öppna ett konto!”.
Här skriver du i din e-post adress samt namnet på dansaren.
Nu har du fått en inloggningsnyckel till din mail, följ länken som finns i mailet.
Fyll i dansarens kontaktuppgifter.
Klart!

ANSÖKA OM TÄVLINGSLICENS
Tävlingslicensen är något man betalar in för varje år. Som förstagångstävlande kan man nyttja en provlicens, dvs att du/ni inte behöver betala in licensavgiften till första tävlingen.

Såhär gör du:
Logga in på dansarens konto på dans.se .
Håll musen på ”tävling” uppe i menyraden och välj sedan ”mina tävlingssidor”.
Klicka på ”ansök om tävlingslicens år 2024”.
Välj ”Jag vill tävla inom Swedish Dance League (SDL)”.
Scrolla ner och välj ”Visby Dansskola”.
Läs igenom licensvillkoren och klicka sedan i båda rutorna.
Välj även disciplin ”alla”.
Klart!

BRA LÄNKAR:

www.dans.se – här ansöker du om tävlingslicens samt anmäler dig till tävlingar. Här hittar du också tävlingskalendern.

www.sverigesdansorganisation.se – information om det förbund vi tillhör, Sveriges dansorganisation (SDO)

http://swedishdanceleague.se – reglemente, tävlingskalender med mera.

https://vote4dance.com – här läggs information upp inför och under den tävling du anmält dig till. Ronder, antal tävlande, resultat med mera och uppdateras i synk med tävlingen.